diumenge, 2 de març del 2008

Els primers xarrasclets a l'Estany, no fallen mai al febrer


Us adjunto un article de Jordi Burch del 22 de febrer de 2008 sobre diverses observacions a l'Estany:

"Ahir després d'uns dies de núvols i poca pluja vaig decidir visitar les llacunes de Can Morgat, amb mitja hora ho vaig tenir tot vist, eren les 4 i només vaig observar, les dues polles d'aigua i el bernat caçant a l'Aulina aprofitant la poca aigua. Ja es sentien les granotes cantant a un ritme constant.Mentres marxava van sobrevolar la zona 4 cornelles.El meu objectiu era anar a l'anomenada llacuna de les cigonyes. Al arribar em vaig desmotivar bastant (fet que comentaré al final). Llavors vaig deixar una mica de grana i cacauets a la menjadora i em vaig posar a l'aiguait per esperar. Vaig poder observar i fotografiar fins a 7 espècies en cosa de 3/4 d'hora, hi van venir: Mallarenga carbonera, Mallarenga blava, Pardal xarrec, pinsà comú, cadernera, pit-roig i verdum. La mallarenga carbonera es mostrava tolerant amb el pardal xarrec però en canvi es mostrava realment agresiva amb les altres espècies.

La sorpresa estava per arribar, quan portava cosa de mitja hora vaig sentir un soroll d'aigua a l'estanyol d'en Montalt i girant una mica el cap vaig veure que eren una parella de coll-verds buscant un lloc per criar.Quan ja marxava en mig de la parella de coll-verds veig un ànec més petit i les meves pulsacions es van accelerar al veure que era un Xarrasclet. Em vaig quedar una estona observant i fotografiant l'ocell, mentre passava el temps vaig adonar-me que el Xarrasclet es movia amb la parella, acompanyant-los anessin on anessin de dins l'estanyol i la parella semblava que no els hi molestava. De sobte va apareixer un mascle de coll-verd enmig del canyís i sense pensar-s'ho dues vegades va foragitar la parella i el Xarrasclet tot darrere. Van marxar direcció a l'estany. El Xarrasclet el vaig poder veure mes tard a la zona dels desmais, entre els morells cap-roig. Finalment com he comentat en un moment del text, al arribar a la llacuna em va sorpendre un estol de 30 gavines, que al cap d'unes voltes es van parar a l'aigua. I un home que cuida la finca em va comentar que el matí n'estava ple (ell es pensava que eren gavians).

Sembla ser que són les gavines de l'Estany, fugen dels reclams de la pesquera? fugen dels gavians? Han trobat el millor lloc?
Jordi "